fredag 10 september 2010

Allt mellan himmel och jord

Idag, efter jobbet, trampade jag upp i skogen med regnmolnen hängandes över mej. Fredagsstädade och plockade i både förrådet och på verandan. Jag gillar Alfons Åberg och jag tror jag är lite som honom ibland. Han har bra teorier som jag gärna anammar. Bland annat förespråkar han att var sak har sin plats. DET är någonting jag verkligen gillar! Att var sak har sin egen bestämda plats. Så när alla spikar, skruvar, hammare och andra prylar låg på sina rätta platser igen känner jag mej lugn. Ögonen kan lugnt vila på en ren och fin arbetsbänk och fri golvyta. Ljuvligt!

Idag som så många andra dagar senaste tiden har jag jobbat på högen som blev när vi gjorde grunden till vedboden. Vedskjulet. Vedskyddet. Kärt projekt har många namn. Jobba på högen innebär att man har gott om tid att filosofera. Om allt mellan himmel och jord. Det blir en slags terapi...
...att sortera sten och jord från en hög till två olika högar.

Som min fina mormor säger, det är tacksamt att återanvända det man har i trädgården. Idag hade jag sällskap i skogen och jag fick oväntat besök. Supertrevligt! Så när vi plockat sten och filosoferat en stund gick vi in, åt spisebröd med kaviar och hade fredags mys.
Tack för det!

Pusshej!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Välkommen som bloggare! Jag är ganska ny också, började på nyårsafton.
    Jag önskar att vi var som dig och Alfons med "var sak har sin plats". Här är det tusen projekt på gång samtidigt och lika mycket grejor framme. Tyvärr.

    Hälsningar Agneta

    SvaraRadera